lördag 14 augusti 2010

Är du fjortis?

Alla verkar ha en gemensam bild av hur en fjortis är, men ingen anser sig själv vara fjortis. Fjortisarna har funnits hur länge som helst, men alla verkar tro att de är först med stilen. Det blir populärt om och om igen och dör liksom aldrig riktigt ut.



Beatrice, 12 år

Är du fjortis, och hur är man om man är fjortis?
- Nej, jag är inte fjortis. Fjortisar röker. Och de har överdrivet mycket smink. De är uppmärksamhetsberoende också, jag gillar inte det. Jag vill inte vara fjortis och jag gillar inte fjortisar. Men för typ 3 år sedan ville alla vara det.



Emma, 15 år

Är du fjortis, och hur ska man vara för att vara fjortis?
- Nej, jag är inte fjortis. Om man är fjortis så röker man och dricker. Och säger "dah". Men beter sig helt enkelt inte som vanligt folk!



Vilma och Agnes, 13 år

Är ni fjortisar, och hur ska man vara för att vara fjortis?
- Nej, vi är inte fjortisar. Det är mest ett beteende. Det finns nästan inga fjortisar kvar längre, det var populärt 08-09. Men till utseendet har de sönderfärgat hår och jättemycket smink.



Elin, 13 år och Evelyn, 14 år

Är ni fjortisar, och hur ska man vara för att vara det?
- Vi är inte fjortisar. De ser ut som oss, men de är bitchiga också. Killar vill ha fjortisar. Jag la upp en fråga på bilddagboken, "fjortis eller tönt?", de flesta svarade tönt men jag skulle hellre vara fjortis. Om man är fjortis har man fler kompisar, och man får lättare killar. Nu är alla fjortisar, de dök upp för typ 1-2 år sedan.


Sabina

1 kommentar: