fredag 13 augusti 2010

Panetoz i kungsträdgården!

Idag är det dags för Panetoz att uppträda på Ung08-festivalen.De har uppträtt nästan varje år som den funnits. Innan Ung08 har de uppträtt på Vattenfestivalen.
Panetoz består av 5 killar; Pamodou, Nebeiu, Johan, Chris och Daniel. De har även en till medlem som heter Diamant, det är som deras manager. De är 25 år och uppåt.



Känn dig fri - Panetoz

Jag ringde precis och intervjuade Pamodou från Panetoz. Han är verkligen jättetrevlig och snäll, missa inte Panetoz på stora scen idag runt 20.00!

Hur träffades ni?
- Jag kom till Sverige 1996, då träffade jag Nebieu i skolan. Vi startade gruppen Panetoz tillsammans. Resten av gruppen kom senare.
Hur länge har Panetoz funnits?
- Länge! I över 10 år.
I sången "Mama Africa" sjunger du om Gambia, vart kommer resten ifrån?
- Från olika länder, Gambia, Kongo, Finsk/Svensk, Eritrea,Angola och Bosnien
De kändaste låtarna är "Känn dig fri" som är rätt ny och "Mama Africa" som funnits sedan sommaren 1996, varför släpper ni låtar så sällan, eller har ni inga fler?
- Jo, vi har massor av låtar. I ungefär 4 år har vi hållit på med musiken seriösare än tidigare, innan var det bara en hobby. Nu ska vi börja släppa fler låtar.
Varför namnet "Panetoz"?
- "Pa" stod för Pamodou, "Ne" för Nebeiu och "Toz" för en kille som var med oss i början.
Sedan när de andra medlemmarna kom, var namnet redan klart.
Vad tycker du om Ung08-festivalen?
- Det är ett jätteroligt och bra ställe. För artisterna är det också alltid jätteroligt, det spelar ingen roll om man är en liten eller stor artist. Det är ett jättebra avslut på sommaren, innan skolan börjar! När jag var yngre gick jag alltid och längtade till festivalen hela sommaren. Vi ägde stället på den tiden!


Pamodou berättar att deras grej är att ha roligt på scenen! Det verkar de också ha, på riktigt så är det verkligen något jag går och lyssnar på! Tunga är dem!
Jag minns att de brukade ha någon jätteliten kille (han var typ 6 år eller något), som stod och dansade o flippade på scenen med dem när de uppträdde på Ung08 någon gång det var coolt!

Panetoz får verkligen hela Kungsan att vara glada och dansa! Alltid när de uppträder har de publiken med sig och alla verkar vara jättenöjda. Det är deras mål och jag tycker verkligen att de har lyckats bra. De gör sån glad musik.
Jag frågade Pamodou om vad de egentligen har för genrer. Det är mycket svårt att säga. Vissa säger "afro-hiphop", eller svensk hiphop, men alla som har hört Panetoz vet ändå att de inte är som andra svenska hiphopare, de är unika med sin stil. Pamodou skulle vilja kalla genren för PANETOZ! För de blandar allt, dancehall, hiphop, ibland tillochmed lite house!

1 kommentar: